هیئت آنلاین ، هیئتی در گستره جهان

هیئت آنلاین

 
 
 
 

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

حدیث روز

کمال عقل
امام حسين عليه ‏السلام:
لا يَكْمُلُ الْعَقْلُ اِلاّ بِاتِّباعِ الْحَقِّ؛
عقل، جز با پيروى از حق، كامل نمى‏ شود.
اعلام الدين، ص 298

سایت دوستان


شمارنده

آمار بازدید سایت
امروز : 29
دیروز : 36
ماه : 2281
ماه قبل : 7378
سال : 144860
سال قبل : 74113
کل : 1162076


اطلاعات سايت
مطالب : 156
  نظرات : 17

كاربران سایت
اعضا :2
  كاربران آنلاين : 1

 
 
 
 

سامانه ی رایگان ارسال پیامک پیام رسان

 
 
 
 

هیئت آنلاین هیئتی در گستره جهان

ویژه نامه بانوی بی نشان (فاطمیه 1392)


نویسنده: مدیر سایت | تاریخ: 28 فروردين 1392 | نظرات (1) | مشاهده : 7270


بسم الله الرحمن الرحیم

فاطمه (س) در نزدِ مسلمانان، برترين و والامقام ترين بانوي جهان در تمام قرون و اعصار مي‌باشد. اين عقيده برگرفته از مضامين احاديث نبوی است. اين طايفه از احاديث، اگرچه از لحاظ لفظي داراي تفاوت هستند، اما داراي مضموني واحد مي‌باشند. در يکي از اين گفتارها (که البته مورد اتفاق مسلمانان، اعم از شيعه و سني است)، رسول اکرم (ص) مي‌فرمايند: «فاطمه سرور زنان جهانيان است». اگر چه بنابر نص آيه ی شريفه ی قرآن، حضرت مريم برگزيده ی زنان جهانيان معرفي گرديده و در نزد مسلمانان داراي مقامي بلند و عفت و پاکدامني مثال‌زدني مي‌باشد و از زنان برتر جهان معرفي گشته است، اما او برگزيده‌ي زنان عصر خويش بوده است. ولي عُلو مقامِ حضرت زهرا (س) تنها محدود به زمانِ حيات آن بزرگوار نمي‌باشد و در تمامي اعصار جريان دارد. لذا است که پيامبر اکرم (ص) در کلامي ديگر صراحتاً فاطمه (س) را سرور زنان اولين و آخرين ذکر مي‌نمايند. اما نکته‌اي ديگر نيز در اين دو حديث نبوي و احاديث مشابه دريافت مي‌شود و آن اينست که اگر فاطمه (س) برترين بانوی جهانيان است و در بين زنان از هر جهت، کسي داراي مقامي والاتر از او نيست، پس شناخت سراسر زندگاني و تمامي لحظات حيات او، از ارزش فوق العاده برخوردار می باشد، چرا که آدمي با دقت و تأمل در آن مي‌تواند به عاليترين رتبه‌هاي روحاني نائل گردد. از سوي ديگر با مراجعه به قرآن کريم درمي‌يابيم که آياتِ متعددي در بيان شأن و مقام حضرتش نازل گرديده است که از آن جمله مي‌توان به آيه‌ي تطهير، آيه ی مباهله، آيات آغازين سوره ی دهر، سوره ی کوثر، آيه ی اعطاي حق ذي القربي و... اشاره نمود که خود تأکيدي بر مقام عميق آن حضرت در نزد خداوند است.

در این ویژه نامه سعی برآن داریم تا با استفاده از احادیث و روایات کوتاه ، گوشه ای متفاوت از شخصیت و زندگانی حضرت فاطمه زهرا (س) را به تصویر بکشانیم .

باشد که مورد توجه ذات اقدس الهی ، و روح بلند حضرت فاطمه زهرا (س) قرار گیرد . انشاءلله

برای مطالعه ی مطالب ویژه نامه ، روی عناوین کلیک نمایید .

زندگی نامه حضرت فاطمه زهرا (س)

شناسنامه ی فاطمه زهرا (س) دختر رسول خدا (ص) و بانوى زنان جهان

ميلاد فاطمه (س)

گفتن شهادتین هنگام ولادت

نام، القاب، کنيه‌ها

ازدواج و فرزندان آن حضرت

فاطمه (س) پس از پيامبر

سقیفه و آتش

بيماري فاطمه (س) و عيادت از او

وصيت و شهادت

تغسيل و تدفين

فضائل حضرت فاطمه زهرا (س)

طلوع سه گانه

محوریت فاطمه(س)

نور چادر زهرا(س) و مسلمان شدن 80 یهودی

صلوات بر فاطمه (س)

حُبّ فاطمه (س)

زهرا (س) بر در بهشت

جداکردن خوب از بد

دلایلی چند بر عصمت سرور زنان عالَم حضرت فاطمه زهرا(س)

روزیِ بی حساب

عرضه ی محبتِ فاطمه (س) بر مخلوقات

جلوه های رفتاری و گفتاری حضرت فاطمه زهرا (س)

رسالت شیعه

رفتار با همسایگان

رسول خدا، یا بابا

تجلی ایثار در مهمانی

پرسش و پاسخ

پیام عفاف و آزادگی

حیا در خواهش از شوهر

اطاعت از شوهر

انفاق

تواضع و همدلی با شوهر

حضرت فاطمه (س) و دفاع از حریم ولایت

الف. یادآوری اوصاف علی (ع)

ب. بیان اوصافِ جامعه و مسلمانان بعد از پیامبر (ص)

ج. موضِع گیری نسبت به خلافتِ غصب شده

شعر پایانی

منابع

طرح روی جلد ویژه نامه

برای مشاهده اندازه ی بزرگتر کلیک کنید

ادامه مطلب

منابع


نویسنده: مدیر سایت | تاریخ: 28 فروردين 1392 | نظرات (1) | مشاهده : 3328


 1- قرآن کریم

2- بیت الاحزان

3- اصول کافی

4- بحارالانوار

5- عوالم

6- الثاقب فی الناقب

7- المناقب المرتضویه

8- فاطمه الزهرا (س) بهجه القلب المصطفی

9- القطره

10- ترجمه ی جلد دهم بحارالانوار

11- دلایل الامامه

12- ریاحین الشریعه

13- کشف الغمه

14- مناقب ابن المغازلی

15- تفسیر نمونه

16- مجمع البیان

17- الدمعه الساکیه

18- علل الشرایع

19- نزهه المجالس

20- فاطمه الزهرا (س) ، من المهد الی اللحد

21- خطبه ی فدکیه به نقل از (مغربی، ج3، ص35 / طبری شیعی، 1413ق، ص15 / طبرسی، 1316ق، ج1، ص143 / ابن ابی الحدید، 1387ق، ج16، ص250 / ابن طیفور، ص13/ جوهری، 1413ق، ص143/ اربلی، ج2، ص111 / ابن طاووس، 1399، ص264 /  ابن مردوبه، 1424ق، ص 202 / ابن دمشقی، 1415، ج1، ص159)

ادامه مطلب

شعر پایانی


نویسنده: مدیر سایت | تاریخ: 28 فروردين 1392 | نظرات (0) | مشاهده : 8822


در پایان ، این شعر هم تقدیم به مادر سادات ، حضرت فاطمه ی زهرا (س)

 

زندگی ارزش ندارد بی ولای فاطمه

                                                                 قلبم آرامش ندارد به ولای فاطمه

در سماوات و زمین گر نور می بینی ازوست

                                                            مِهر و مَه تابش ندارد بی ولای فاطمه

حُجت ما مهدی است و حجت او مادرش

                                                            این فَلک گردش ندارد بی ولای فاطمه

جنت و فردوس و رضوان ، کل باغات بهشت

                                                                ارزش گَردش ندارد بی ولای فاطمه

ای خدا ! جان را بگیر ، این عشق را از ما مگیر

                                                              شیعه آسایش ندارد بی ولای فاطمه

ادامه مطلب

ج. موضِع گیری نسبت به خلافتِ غصب شده


نویسنده: مدیر سایت | تاریخ: 28 فروردين 1392 | نظرات (0) | مشاهده : 3205


فاطمه(س) به اشکالِ مختلفی نسبت به ماجرای غصب خلافت و بازیگرانِ این عرصه و مستندات و دلایل آنها، موضع گیری کرده است و تحلیلی روشن از ماوقع ارائه می دهد. به گوشه ای از این موضع گیری ها اشاره می شود:

           1- تحلیلی بر غصب خلافت و اهداف آن

حضرت فاطمه(س) در خصوصِ فعالیت ها و اقدامات غصب کنندگانِ خلافت و اهدافشان می فرماید: آنگاه شما درنگ نکردید، مگر به مقداری که چموشیِ خلافت ساکت شود و افسارِ شترش، آرام و روان گردد (و در اختیار شما قرار گیرد و خلافت را در دست

گرفتید)، پس آتش گیره ها را افروخته تر کردید و به آتش دامن زدید تا آتش را شعله ور کنید. با جان و دل به نداهای گمراه کننده ی شیطان پاسخ داده و به خاموش کردنِ انوار روشن دین و از بین بردن سنت های پیامبرِ مطهر پرداختید و به بهانه ی خوردن کف و رویه ی شیر، خودِ شیر را پنهان دزدکی می نوشید (کنایه از تظاهر به

چیزی و اداره ی چیز دیگری) ، برای خانواده و فرزندانِ او در پشت تپه ها و درختان کمین گرفته و راه می رفتید و بر صدمه هایی از شما که مثل خنجرِ بُران است و بر فرورفتنِ سر نیزه در میان شکم باید صبرکنیم. (خطبه فدکیه، به نقل ازمنابع پیش گفته)

                 2- تحلیلی بر رفتار انصار و توبیخ آنها

از جمله گروه هایی که در رابطه با غصبِ خلافت نقش ایفا نمود و در کنارِ غاصبان ایستاد، گروه انصار بود. ایشان با توجه به تعداد و جایگاهشان و نیز اقداماتی که صورت دادند، توانستند به غاصبان، مشروعیتِ خاصی ببخشند. فاطمه(س) در فرازی درباره ی آنها   می فرماید: چه دور شدید، و چطور این کار را کردید، و به کجا می روید در حالی که کتاب خدا در میان دست و پای شماست،  نشانه های آن پیداست، نواهی و اوامرِ آن آشکار است، ولی آن را پشت سر انداختید، آیا به آن رغبتی ندارید؟ آیا به غیر قرآن حکم  می کنید؟ برای ظالمان حکم مخالف قرآن جایگزین بدی است «و هر کسی غیر از اسلام دینی را طلب کند از او پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از زیانکاران خواهد بود.» (آل عمران:85)؛ (خطبه فدکیه، به نقل از منابع پیش گفته)

             3- یادآوری عهد شکنی مسلمانان در خصوص ولایت علی (ع)

فاطمه(س) در سخنانی، به عهد شکنی مردم نسبت به عهدی که با پیامبر(ص) در خصـوص خلافت علی(ع) بسته بودند، اشاره کرده، می فرماید: همانا مردمانی از شما بدتر در عهد شکنی و بی وفایی نشناخته ام ! شما جنازه ی رسول خدا(ص) را در بینِ ما رها کرده و عهد وپیمانتان را شکستید، اطاعت ما را نکردید و حقّ ما را به ما باز نگرداندید، گویا که شما نمی دانید که در روز غدیر (پیامبر) چه گفت! به خدا قسم که در آن روز (غدیر) پیامبر ولایت را به علی سپرد و آرزوی آنهایی را که به خاطر مقام و قدرت به رسول الله پیوسته بودند، بُرید. شما امروز پیوند بین خود و پیامبر را شکستید و خداوند بین ما و شما داور است و در دنیا و آخرت برای ما کافی است. (خطبه ی فدکیه ، به نقل از منابع پیش گفته)

4- ذکرِ اسبابِ عدم تمایل قریش به علی (ع)

به طور قطع، از مخالفانِ سرسخت خلافتِ علی(ع) قریشیان بودند و فاطمه (س) در تحلیلِ این رفتار می فرماید: چه چیزی از علی را ناخشنود داشتند؟ به خدا سوگند! ناخشنودی و خشمی که آنان از شمشیرِ بُرانش و بی اعتنایی اش به مرگ و سختیِ حمله و جنگش و شدت ضرباتش و خشم و غضبش در راه خدا داشتند. (خطبه ی فدکیه ، به نقل از منابع پیش گفته)

5-اشاره به تغییر جایگاه خلافت و زیان ناشی از آن

حضرت زهرا (س) پس از غصبِ خلافت، نسبت به زیانی که این کار به همراه دارد، می فرماید: وای بر آنان! آیا می دانند که خلافت را از کدام جایگاهی حرکت دادند؟ از کوه های بلند و استوارِ رسالت و پایگاه های پیامبری و روشنگری و فرودگاهِ روح الامین و آگاه به امور دنیا و دین. بدانید که این زیانِ بزرگی است. (خطبه ی فدکیه ، به نقل از منابع پیش گفته)

ادامه مطلب

ب. بیان اوصافِ جامعه و مسلمانان بعد از پیامبر (ص)


نویسنده: مدیر سایت | تاریخ: 28 فروردين 1392 | نظرات (0) | مشاهده : 3573


از بیانات فاطمه(س) به خوبی آشکار می شد که ایشان شناختِ صحیحی از حوادثِ پس از رحلت پیامبر(ص) و عواملی که به کنار زدن علی(ع) انجامید، دارند. این حوادث چنین می باشند:

1- ظهورِ نقاق و دورویی

وقتی که خدا برای پیامبرش، خانه انبیا و منزلگاه اصفیا را برگزید، خار و خاشاکِ نفاق که در دل ها بود، آشکار شد. (خطبه فدکیه به نقل از منابع پیش گفته)

2- آسیب دیدنِ دین و از راه به در شدن مسلمانان

و لباسِ دین پوسیده شد و گمراهانِ ساکت، زبان گشودند، فرومایگان با قدر و منزلت شدند و اهلِ باطل به صدا در آمدند و در  خانه ها و قلمرو شما به تکاپو پرداختند و شیطان، سرِ خویش را از مخفیگاهِ خود بیرون آورد و شما را به سوی خود فرا خواند و شما را به دعوتِ خود پذیرا یافت، و برای اینکه فریب او را بخورید آماده اید. خواست که قیام نمایید، دید که شما راحت و سبُک این کار را می کنید. شما را به هیجان در آورد، دید که در راهِ او چه خشمناک می باشید، پس بر شترانِ دیگر داغ و نشانه زدید و بر آبی وارد شدید که سهمِ شما نبود. در حالی که از عَهد و قرار چیزی نگذشته بود، این شتاب زدگـی ها انجام گـرفت. هنوز زمانی از رحلت پیامبر

نگذشته بود و جراحتِ درونیِ ما در فراق رسول اکرم(ص) التیام نپذیرفته بود و هنوز به قبر سپرده نشده بود؛ برای عمل خود بهانه آوردید که از فتنه می ترسیدیم، «ولی به راستی که در فتنه افتادند و راستی که جهنم محیط بر کافران است.»(سوره توبه، آیه 9)  (خطبه فدکیه به نقل از منابع پیش گفته)

3- انتقاد شدید نسبت به روحیات مسلمانان

هنگامی که فاطمه(س) بیمار شدند (همان بیماری که مُنجر به شهادت آن حضرت شد)، عده ای از زنانِ مهاجر و انصار به عیادت ایشان آمدند. حضرت در جوایِ آنها که پرسیده بودند: بیماری بر تو چگونه است، بعد از حمد و ثنای الهی و درود بر پیامبر(ص) می فرماید: در شرایطی صبح کردم که از دنیای شما متنـفرم و از مردانتان غضبناکم، پس از آنکه آنان را امتحان کردم، به دور افکندم. چه زشت است کُندی شمشیرها و سُستی و بازی آنها پس از جدّیتشان و تَرک خوردن نیزه و پیدا شدن افکار نیرنگ آمیز و لغزش و هواهای نفسانی. «چه عملِ زشت و ذخیره ی بـدی بـرای خـود اندوختند و گرفتارِ غَضب الـهی و

عذابِ بی پایان شدند.» (سوره ی مائده، آیه ی 80) بدون شک، طناب و ریسمانِ این مسئولیت در گردنشان خواهد بود و سنگینی و مسئولیت آن را به دوش آنان انداختم و ننگ و عار را بر آنها ریختم. پس بینی آنها بریده و زخم خورده، و دور از رحمت خدا باشند.

(خطبه فدکیه به نقل از منابع پیش گفته)

ادامه مطلب

 
 
 
 
يكشنبه 22 مهر 1403