هیئت آنلاین ، هیئتی در گستره جهان

هیئت آنلاین

 
 
 
 

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

حدیث روز

بخیل‏ترین مردم
امام علی عليه ‏السلام:
أبخَلُ النّاسِ مَن بَخِلَ على نفسِهِ بمالِهِ و خلّفَهُ لِوُرّاثِهِ؛
بخيل‏ترين مردم كسى است كه مال خويش را از خود دريغ دارد و براى وارثانش بگذارد.
غرر الحكم : ح3253

سایت دوستان


شمارنده

آمار بازدید سایت
امروز : 92
دیروز : 130
ماه : 1142
ماه قبل : 6408
سال : 36175
سال قبل : 93644
کل : 979274


اطلاعات سايت
مطالب : 156
  نظرات : 17

كاربران سایت
اعضا :2
  كاربران آنلاين : 1

 
 
 
 

سامانه ی رایگان ارسال پیامک پیام رسان

 
 
 
 

هیئت آنلاین هیئتی در گستره جهان

مؤمنین نوکر همدیگرند (شرح حدیث)


نویسنده: مدیر سایت | تاریخ: 20 اسفند 1391 | نظرات (0) | مشاهده : 1701


فی الکافی، عن الصادق علیه السلام: المُؤمِنون خَدَمٌ بَعضُهُم لِبَعض. قیل: وَ کیفَ یَکونونَ خَدَمَ بَعضُهُم لِبَعضٍ؟! قال: یُفیدُ بَعضُهُم بَعضاً.

مؤمنین، خدمتکاران یکدیگرند. خَدَم جمع خادِم، خدمتکار.

محترمانه اش، کلمۀ خدمتکار است و غیرمحترمانه اش کلمۀ نوکر است.

تعبیر خدمتگزار یک تعبیر دیگری است، یک معنای عرفیِ دیگری در فارسی دارد که متفاوت است با معنای خدمتکار. خادم به همان معنای خدمتکار است.




فی الکافی، عن الصادق علیه السلام: المُؤمِنون خَدَمٌ بَعضُهُم لِبَعض. قیل: وَ کیفَ یَکونونَ خَدَمَ بَعضُهُم لِبَعضٍ؟! قال: یُفیدُ بَعضُهُم بَعضاً.

مؤمنین، خدمتکاران یکدیگرند. خَدَم جمع خادِم، خدمتکار.

محترمانه اش، کلمۀ خدمتکار است و غیرمحترمانه اش کلمۀ نوکر است.

تعبیر خدمتگزار یک تعبیر دیگری است، یک معنای عرفیِ دیگری در فارسی دارد که متفاوت است با معنای خدمتکار. خادم به همان معنای خدمتکار است.

می‌گوید: مؤمنین خدمتکارهای همدیگرند. تعجب می کردند که: چطور، همه خدمتکار یکدیگر هستند! یا به تعبیر عرفی تر: همه نوکر هم هستند!

چطوری می شود که خدمتکار باشند بعضی برای بعضی دیگر؟!

فرمود: به این صورت که به هم فایده برسانند. پس فایده رساندن مؤمنین نسبت به هم، خدمتکاری آنهاست. منّتی در آن وجود ندارد. نکته اش این است.

چه مثل ما مردم معمولی که به‌حسب شأن اجتماعی در عرض یکدیگر قرار داریم، و چه آن‌کسی‌که به حسب شأن اجتماعی، شأن والاتری دارد. مثلاً رئیس یک تشکیلاتی است. اگر فایده ای به مؤمنین رساند، باید خود را خدمتکار آنها بداند، نباید منّتی بر سر آنها داشته باشد.

تنها این نیست که باید به هم نفع برسانند، بلکه بایستی این نفع رساندن موجب منّت و از این قبیل نباشد، خدمتی را که انجام می‌دهند، با منّت گذاشتن باطل نکنند.1389/9/30

 
 
 
 
پنجشنبه 18 خرداد 1402